Hvorfor er det viktig å måle B? Og hvordan endrer jeg samtidig som jeg opprettholder driften av gassfjæren?

Resultatet fra utregningsverktøyet til mål B, sammen med mål A, viser posisjonen til midten av endefestet av gassfjæren til dekselet.

Begge disse distansene blir vist fra midten av dreiepunktet til dekselet.

Mål A er avstanden målt langs dekselet, og B er avstanden målt vinkelrett på den.

Mål A er en verdi som kommer fra beregningene av gassfjæren, mens mål B er direkte avhengig av avstanden mellom gassfjærenes endefester og overflaten av dekselet.

Utregningsverktøyet setter mål B på grunnlag av den angitte tykkelsen av dekselet og plasseringen av dreiepunktet. Dermed er festepunktet av gassfjæren 20mm bort fra dekselets overflate som er satt som standard.

Nedenfor kan du se noen eksempler av mål B gjort av utregningsverktøyet (A=hengsle på toppen, B=hengsle på bunnen):

B-measure-pic-1

 

Så fort ”kalkuler” er trykket på i kalkuleringsverktøyet (i trinn 2), blir mål B satt av en standard beregningsregel og gassfjæren er kalkulert.

Mål B, som da vises i utregningen, må korrespondere til B lengden fra festepunktet av
gassfjæren siden den til slutt skal monteres på dekselet/luken.

Det kan være at den endelige B avstanden fra festepunktet til gassfjæren er forskjellig fra
den standard beregningen til kalkuleringsverktøyet (A=dreiepunkt):

B-measure-pic-2

Isåfall må mål B justeres.

Hovedårsaken til dette er at gassfjærens feste ved monteringspunktet, som angitt i
utregningsverktøyet mål C og mål D, må være i geometrisk samsvar med den tilbaketrukne
og utvidede gassfjærlengden kombinert med rotasjonen av dekselet (fra ”lukket” vinkel til
”åpen” vinkel).

Før du justerer mål B, legg merke til håndkraften som vist i ”vis åpen” og ”vis lukket”.

Først da juster mål B og forandre på mål A. Mål A skal da forandres til ”åpen” og ”lukket” er
tilbake til de tidligere verdiene for håndkraft.

Posted in: Kalkulering/beregning